2 juli 2010

Semesterskjorta


Nästa vecka åker vi till Berlin för att besöka årets konstbiennal. Väderprognoserna säger att det ska bli VARMT. Het stadssemester kräver både att man är snyggt och svalt klädd. Den här skjortan tror jag blir perfekt till Hjalmisen.
Tyget är ett smalrandigt tyg från Stoff och stil och knapparna är från Knapp Karlsson i Göteborg. Vad härligt det är att ha en sådan affär i närheten så man kan få precis de knappar, i rätt färg och nyans, som man vill ha.

Hals och ärmslut har jag kantat med hemmagjord snedremsa. Jag har aldrig gjort egen snedremsa förut men jag kommer definitivt att göra det fler gånger, för jag tycker att det blev snyggt.

Bröstfickorna har jag lagt åt olika håll på tyget så att den lilla fickan är tvärrandig. Jag fick fundera lite innan jag kom på hur jag skulle sy dit fickorna så att det blev bra. Först sydde jag den vertikala sömmen på den lilla fickan på den stora. Därefter nålade jag fast fickorna på skjortan och vek upp den lilla fickan så jag kunde sy fast den stora. Sist sydde jag den lilla fickans övriga sömmar. Hade jag varit lat så hade jag bara sytt på den lilla på den stora, men då hade det blivit en söm rakt igenom den stora, och det ville jag inte.

Mönstret är från Burda nr 3/2007 med lite ändringar.

Morr.... nästan alltid är det något som krånglar.... När jag skulle sy i knappar upptäckte jag att den ena manschetten var 4 mm mindre i omkrets än den andra. Först tänkte jag skita i det, men min perfektionism tog över och jag sydde om. Det var lite bökigt att fixa till eftersom jag redan hade sytt och sprättat upp knapphålet. Till slut blev det bra i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar