17 november 2010

Gosig i kylan.



Även i Göteborg kan det bli lite kallt. Jag har för första gången gett mig på att sy en vinterjacka. Det var ganska mycket arbete, men jag blev nöjd med resultatet så det var det värt. Jag fattar inte hur jag har lagt ut jackan på fotot. Det ser ut som om fickorna sitter olika högt, men det gör de inte.
Grunden för mönstret till jackan är samma som den här, men eftersom jackan skulle vara ganska tjock har jag justerat en hel del, exempelvis rymligheten i raglanmåttet. Fodret är dubbelt vadd som jag har kviltat. Jag tänkte att jackan skulle bli smidigare men två lager tunnare vadd än ett tjockt. Helst hade jag velat få tag på thinsulateliknande foder, men har inte hittat det. Har någon tips till nästa gång?
Yttertyget är vindtät poplin från Myrins tygeri Göteborg
I ärmarna har jag kviltat med ett glansigt fodertyg så att jackan ska vara lätt att ta på. Övrigt fodertyg är bomullstyg från 10-gruppen.
Fram på fickorna, på luvan och bak är det reflexband ditsytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar